田村琢郎は1989年大阪生まれ。
2016年に京都芸術大学(旧、京都造形芸術大学)を卒業したのち、名和晃平率いるアーティスト集団SANDWICHでアシスタントをしながら制作を続けていました。バンクシーと名和晃平に影響を受けたという田村は、物事を俯瞰して捉え、もともとあった文脈から切り離して提示します。そうすることで物の在り方を見直し、そこに強いメッセージを加えていきます。
たとえば「Lovers」のシリーズで作家は、カーブミラーをからませるというたったそれだけで、離れがたい恋人たちとして擬人化しています。田村は、それらを交差点という見慣れた場所(文脈)から切り離し、新たな存在意義を与えます。ミラーには相手のミラーが入れ子のように映り込み、カーブミラーは本来の役割である‘死角からの危険を映すこと’を完全に放棄しています。観る者はミラー部分がまるで顔として感じられる不思議さ、面白さを感じるのではないでしょうか。実はカーブミラーが交差点に存在していたときにも、すでに擬人的要素を内包していたことを田村は見抜き、作品として昇華させたのです。
このように場所を置き替えたり、別の要素を取り込んだりすることで文脈の差し替えを行い、そこで見えてくる新しい意味、隠されていた意味を取り出す田村琢郎。これまでに「5W<1H」MAKI Gallery(東京、2021年)、「OUT SIDE」y gion(京都、2018年)などで個展を開催しているほか、大阪や東京、京都でグループ展に参加しています。また、2019年にはスターバックス京都バルで「Sphere asphalt φ1200」を、2020年にはシークエンス ミヤシタパークにて「Lovers#4」を発表しています。
個展
「5W<1H」MAKI Gallery(東京、2021年)
「OUT SIDE」y gion(京都、2018年)など
グループ展
2022年「MMULLTIPPLE」Marco Gallery(大阪)
2022年「art bit – Contemporary Art & Indie Game Culture – #2」ホテルアンテルーム京都 GALLERY9.5(京都)
2023年「竹内義博 展」t.gallery(東京)
このほか、2019年にはスターバックス京都バルで「Sphere asphalt φ1200」を、2020年にはシークエンス ミヤシタパークにて「Lovers#4」を発表しています。
Born in Osaka in 1989, Tamura graduated from Kyoto University of Arts (formerly, Kyoto University of Art and Design) in 2016 and continued working as an assistant at SANDWICH, an artist collective led by Kohei Nawa. Tamura, who says he was influenced by Banksy and Kohei Nawa, takes a bird’s-eye view of things and presents them out of their original context. By doing so, he reevaluates the way things are and adds a strong message to them.
For example, in the “”Lovers”” series, the artist personifies the car mirror as a pair of lovers who are unable to separate from each other simply by making the mirrors curl around each other. Tamura gives them a new meaning of existence by separating them from the familiar place (context) of an intersection. The mirrors are nested in the other’s mirror, and the curve mirror completely abandons its original role of “”reflecting danger from blind spots. The viewer may find it strange and interesting that the mirror part feels as if it were a face. In fact, Tamura recognized that the curve mirror already contained an anthropomorphic element when it existed at the intersection, and sublimated it into a work of art.
By replacing the context with a new location or incorporating other elements, Takuro Tamura extracts new and hidden meanings.” “Born in Osaka in 1989, Tamura graduated from Kyoto University of Arts (formerly, Kyoto University of Art and Design) in 2016 and continued working as an assistant at SANDWICH, an artist collective led by Kohei Nawa. Tamura, who says he was influenced by Banksy and Kohei Nawa, takes a bird’s-eye view of things and presents them out of their original context. By doing so, he reevaluates the way things are and adds a strong message to them.
For example, in the “”Lovers”” series, the artist personifies the car mirror as a pair of lovers who are unable to separate from each other simply by making the mirrors curl around each other. Tamura gives them a new meaning of existence by separating them from the familiar place (context) of an intersection. The mirrors are nested in the other’s mirror, and the curve mirror completely abandons its original role of “”reflecting danger from blind spots. The viewer may find it strange and interesting that the mirror part feels as if it were a face. In fact, Tamura recognized that the curve mirror already contained an anthropomorphic element when it existed at the intersection, and sublimated it into a work of art.
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