小野久留美は1995年栃木県生まれ。ロンドン芸術大学セントラル・セント・マーチンズのファインアート学部を卒業。「変化」と「人間の保存への渇望」の関係に興味を持ち、「写真を土に埋める」という手法で、変化と保存の関係を可視化する作品を制作している。人類は、すべての生き物がいずれ土に還り、形あるものが崩れて消失するという「流転」に抗い、「永遠に留めておきたい」という願望を持っているようだ。写真を撮る行為も、この願望から生じているのではないだろうか。シャッターを押すことで、事象は写真として一瞬を留められる。しかし、その写真を、絶えず変化を続ける土に埋めると、土中の水分や菌類の影響を受け、刻一刻と変化し、うねりや新たな模様、色の変化といった痕跡が刻まれていく。自然の中で写真を変化させるこの行為は、一見すると保存への憧れと相反しているように見えるが、実は人類が保持したいと願う脆弱さや儚さを際立たせる。自然の移ろいに対峙すること、そして湧き上がる保存への欲求は、生命の本質を映し出しているのかもしれない。
1995 栃木県宇都宮市生まれ
2019 ロンドン芸術大学 セントラル・セント・マーチンズ ファインアート学部卒業
個展
2024
「Still Life」、√k contemporary、東京
「土からなる、土になる」、starnet
2022
「発光体」、ギャラリー林 (GALLERY HAYASHI+ART BRIDGE)、東京
「Maw of the Earth」、Gallery Pictor、神奈川
「(E)closion」、rusu 「ナオナカムラ」、東京
2021 「C(h)ronos」、ギャラリー林 (GALLERY HAYASHI+ART BRIDGE)、東京
2020 「Stigmata」、半山ギャラリー、東京
グループ展、アートフェア
2023
「GINZA COLLECTOR’S CLUB」、銀座蔦屋書店 GINZA ATRIUM、東京
「WHAT CAFE EXHIBITION Vol24 Art is…」、WHAT CAFE、東京
「一本杉農園×小野久留美 地で泡立つ思考」、Center、くらしのら、栃木
「In Different Ways」、ギャラリー林 (GALLERY HAYASHI+ART BRIDGE)、東京
「LIFE × ART on paper works」、Spiral Garden、東京
2022
「アート&ライブラリーショー 中心はどこにでもあり、多数ある」 、Gallery Pictor、神奈川
「アートフェア 東京 2022」、東京国際フォーラム、東京
「WATOWA ART AWARD 2022 EXHIBITION」、THE BOX TOKYO、東京
2021
「3331 アートフェア 2021」、3331アーツ千代田、東京
「セレクション展」、Gallery Pictor、神奈川
「中村月子×小野久留美コラボ展 間」、Shibuya-san、東京
「HIDDEN SCENERY 不可視な光景」、清アートスペース(新宿)、東京
2020
「UNDEFINED 未定義」、清アートスペース(南青山)、東京
「五感で旅する世界旅行」、西武池袋本店、東京
「二人展 永遠の現在」、AFRIKA ROSE 六本木ヒルズ店、東京
2019
「土壌による写真の分解」、サナギ新宿 インキュベーションギャラリー、東京
「セントラル・セント・マーチンズ 卒業展」、ロンドン、イギリス
「BRIDGE」、ハイアットリージェンシーホテル、ソチ、ロシア
2018
「Mare’s nest」、 rusu 、東京、日本
「Tate exchange」、テートモダン、ロンドン、イギリス
「A(r)tman」、フィレットスペース、ロンドン、イギリス
2017
「アーティスト、アネット・メサジェへの作品提供」、セントラル・セント・マーチンズ ロンドン、イギリス
Kurumi Ono
Born 1995, Tochigi, Japan
Lives and works in Tokyo, Nigata and Tochigi, Japan
Education
2019 BA Fine Art, University of the Arts London Central Saint Martins, UK
Solo Exhibitions
2024 Still Life, √k contemporary, Tokyo, Japan
2024 from our SOIL to our SOIL, starnet
2021 C(h)ronos, GALLER HAYASHI + ART BRIDGE, Tokyo, Japan
2020 Stigmata, BANSHAN Gallery, Tokyo, Japan
2019 Decomposition of photography by soil, CHAINN, Tokyo, Japan
2019 Decomposition of photography by soil, Sanagi Shinjuku Incubation Gallery, Tokyo, Japan
Group Exhibitions
2023 LIFE × ART on paper works, Spiral Garden, Tokyo, Japan
2023 In Different Ways, GALLERY HAYASHI + ART BRIDGE, Tokyo, Japan
2023 Ipponsugi farm × Kurumi Ono Thoughts fermenting on the ground, Center & Kurashinora, Tochigi, Japan
2023 WHAT CAFÉ EXHIBITION GALLERY HAYASHI + ART BRIDGE, WHAT CAFÉ, Tokyo, Japan
2023 Ginza Collectors Club, TSUTAYA Ginza, Tokyo, Japan
2022 Art Fair Tokyo 2022, Tokyo International Forum, GALLERY HAYASHI + ART BRIDGE, Tokyo, Japan
2021 AFTER THE 3331, GALLERY HAYASHI + ART BRIDGE, Tokyo, Japan
2021 3331 ART FAIR 2021, 3331 Arts Chiyoda, Tokyo, Japan
2021 Selected Exhibition, Gallery Pictor, Kanagawa, Japan
2021 TSUKIKO NAKAMURA × KURUMI ONO Exhibition, Shibuya-san, Tokyo, Japan
2021 HIDDEN SCENERY, Kiyoshi art sapace, Tokyo, Japan
2020 UNDEFINED, Kiyoshi art space, Tokyo, Japan
2020 The World Trip Traveling with the Five Senses,Seibu Ikebukuro, Tokyo, Japan
2020 The Eternal Present, AFRIKA ROSE Roppongi, Tokyo, Japan
2019 Central Saint Martins Degree show One, University of the Arts Central Saint Martins, London, UK
2019 BRIDGE, Hyatt Regency in Sochi, Russia
2018 Mare’s nest, Kusu gallery, Tokyo, Japan
2018 A(r)tman, Filet Space, London, UK
2018 Tate exchange, Tate Modern, London, UK
Other
2017 Artwork contribution for the Annette Messager’s Exhibition, Central Saint Martins, London, UK
Kurumi Ono is an artist based in Tokyo and Tochigi, Japan. She has graduated from BA Fine Art, Central Saint Martins, University of the Arts London in 2019. ‘Everything flows’ (Old Greek“Panta Rhei” ).
As the philosopher Heraclitus said, it seems to me that everything in this world is constantly changing.
All living things will eventually return to soil, and everything that has form will crumble and disappear. However, humanity has always had the desire to resist this transmutation, to keep something forever. I started working with the interest in such flux and the human thirst for preservation.
I am attempting to visualise the relationship between change and preservation by burying photographs that are created by pressing the shutter button to hold the moment of an event in the soil, which is in constant flux.
The photographs are decomposed and reshaped by absorbing moisture and moving micro- organisms in the soil. Photographs, that are supposed to capture a scene of the changing world, are transformed on paper.
Burying photographs in the soil looks like the opposite act of yearning for preservation. However, vulnerability and fragility, that humanity has strongly wished to preserve, emerge.
Through my work, I would like to demonstrate how we should respond to the ever-changing organisms and materials.
COMING SOON...
COMING SOON...
●「re-currence 2」/ 2022 / 728 × 515 × 30mm / Mixed Media
●「garbha-griha」/ 2021 / 1,030 × 1,456 × 30mm / Mixed Media