岡田佑里奈の作品は絵画、そして写真の領域を横断しながら次世代にあるべき平面作品の可能性について問いを投げかけます。
草花や同世代の女性を被写体にした写真を転写の技法によって平面化し、そこに現れたクラックに塗料を流し込むというプロセスを経過する彼女の作品は、写真と絵画の双方の工程を含みながらも、しかしそのどちらにも傾かず、それらはむしろ物体の強度と精緻さを手仕事によって丹念に突き詰めるという、どこか工芸的な性格を伴いながら新しい領域を示唆しています。
その固有のマチエールはロシア・アバンギャルドの作家らのような、表面効果への工夫を思い起こさせる一方、岡田が作品について「全ては朽ちていく、という考えがある」と話しているように、そこには岡倉天心が茶湯文化に指摘した「不完全性の美」のような茶湯的、日本的な美学にも通ずる精神があると言えるでしょう。
1995年兵庫県生まれ。
2018年京都造形芸術大学卒業、2020年京都造形芸術大学大学院修士課程卒業。
主な個展に、「DREAM IN OUT」 (biscuit gallery, 2022)、「RAW」(LOKO GALLERY, 2022)など。
アートフェアは、ART FAIR OSAKA 2023、Art Fair Tokyo 2023、Kiaf Seoul2023など。
1995 Born in Hyogo, Japan 2018 BFA, Kyoto University of the Arts 2020 MFA, Kyoto University of the Arts Yurina Okada creates new two-dimensional works that interweave painting and photographic techniques. Her work is based on the belief that “everything decays,” which makes the intentionally applied cracks in the picture plane relevant to the Japanese aesthetic of “the beauty of imperfection.” Okada’s work makes a statement about the problem of superficiality of two-dimensional works such as “Faktura” of the Russian avant-garde from a Japanese perspective.
1995 Born in Hyogo, Japan
2018 BFA, Kyoto University of the Arts
2020 MFA, Kyoto University of the Arts
Yurina Okada creates new two-dimensional works that interweave painting and photographic techniques. Her work is based on the belief that “everything decays,” which makes the intentionally applied cracks in the picture plane relevant to the Japanese aesthetic of “the beauty of imperfection.”
Okada’s work makes a statement about the problem of superficiality of two-dimensional works such as “Faktura” of the Russian avant-garde from a Japanese perspective.
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●「Stare 063.」/ 2023 / 530 × 410 × 50mm / パネル、モデリングペースト、写真
●「Stare 060.」/ 2023 / 350 × 270 × 40mm / パネル、モデリングペースト、写真